fbpx

Cat costa o masina second hand, costuri totale

Discutam cu un prieten care tocmai a trecut prin asta si si-a cumparat o masina noua. Vorba vine, noua, o masina second hand. Cat l-a costat si ce putea sa isi cumpere de banii astia, in povestea de mai jos. Articolul de fata e despre 3 variante : Volswagen (Passat), Citroen (C1) si Dacia (Sandero). Cam orice masina SH poti sa o incadrezi in variantele astea. Mai este o varianta – gen 4×4, sport sau o varianta de ”dream car” din tinerete, dar aici scriu despre masini pe care le cumparam sa le utilizam in fiecare zi.

Bugetele de achizitie au fost de  3000 / 6000 / 9000 (rotunjit ) . Am ales cateva masini cu costuri apropiate de bugete, Citroen C1 la 3000, Sandero varianta discutata e un pic mai scumpa dar sunt si variante similare, si Passatul impreuna cu reparatiile imediate dupa achizitie au ajuns pe la 9000.

In primul rand nu facem rabat la acte, calitate, etc. Alea trebuie sa fie implicit  – adica sa fie actele, service, etc si dupa accea discutam. Cu istoricul si reviziile la zi am putut estima rezonabil si ce cheltuieli cu reparatiile trebuie sa le luam in calcul.

Discutia de mai jos e un rezumat. Care ar fi concluzia voastra?

Deci, cat costa o masina second hand ?

Prima masina pe care mi-am cumparat-o a fost un Renault 5. Costul total a fost ceva pe la 500 de Euro, fenomenal a fost ca dupa o minima reparatie a trecut RAR. Pe vremea accea cred ca erau ingaduitori cu studentii :). A fost condusa de cativa membrii din familie si prieteni, toti in primul an de condus si cam fiecare si-a adus contributia la design-ul masinii aka a indoit tablaraia si au facut un facelift la faruri :).  Per total a fost o decizie inspirata sa iau o masina in limita de jos a bugetului si sa nu imi fac prea multe griji cu ea. Era o masina pe care o puteam lasa fara nici un stres oriunde. Daca se strica (se strica, desi nu asa de des cum ar crede cineva, a mers rezonabil cateva mii de km), o lasam frumos acolo unde era si cand o reparam o reparam cu cateva pachete de tigari.

Am condus de atunci zeci de modele si marci.

Costul masinii e primul factor cand vine sa iei decizia de cumparare, atunci si acum. Dar nu doar costul de achizitie ci costul total. Mai jos am ales un interval de 5 ani de la achizitie si pana la revanzare.

Care sunt factorii care influenteaza costul masinii SH?

In primul rand: Ce te doare pe tine? Ce te mananca? De ce iti cumperi masina?

Prima masina imi aducea o economie de 50 EUR/luna. Si astazi daca m-as gandi la o solutie alternativa la transportul in comun as opta pentru ceva asemanator. Pe vremea aceea transportul ma costa lunar undeva pe la 100-150 EUR, destul de scump avand in vedere ca foloseam 2 abonamente si taxi-ul. Cu masina am redus costul si am redus timpul de deplasare. Confortul nu a fost o imbunatatire prea mare totusi dar macar nu depindeam de programul autobuzelor si daca comparam cu taxiurile, majoritatea erau pe vremea accea TICO si diferenta de confort nu era chiar asa de mare. Decizia de achizitie a fost strict pragmatica. Cea mai ieftina varianta!

Deci, pentru ce vrei masina ? De asta depinde in cea mai mare masura cat va costa masina. Daca o iei cu sufletul, cu dorinta, in functie de cum arata si se simte, va costa mult. Daca o iei rational va costa exact cat trebuie.

Daca vrei o masina pentru transport in oras 90% din timp, sa mergi la lucru si la facultate si la cumparaturi in weekend singur sau cu inca cineva in masina, ia-ti cea mai mica masina posibila. Fiecare suta de kilograme de tabla pe care o cari dupa tine va consuma in fiecare luna cate putin din buget. Daca scopul masinii e sa te duca din A-B, fi cinstit. Daca vrei confort, acesta costa. E important sa nu faci rabat la intretinerea masinii si implicit siguranta in trafic doar pentru ca nu ai luat in considerare si acest aspect cand ti-ai facut bugetul.

Cu kilometrajul poate sa fie usor inselator. Da, masina poate avea kilometrajul mai mic, sa zicem 90000 km. Si una 110000. Dar intre 90 -110 diferenta poate fi o revizie care poate innoi jumatate de masina: distributia, kitul de ambreiaj, sistemul de evacuare, cauciucuri etc.

O masina e mai mult decat doar motorul. Si motorul e doar o piesa de schimb, care nici macar nu e cea mai scumpa piesa de pe masina.

Am discutat despre 3 variante de pret si 3 modele de masini:

Varianta 1. Citroen C1, 7 ani vechime, buget achizitie 3000 EUR.

citroen c1 second hand

Varianta Japoneza-Franceza este facuta in Cehia, motorul e japonez, Toyota, 998 cmc, taxe mici, are cele mai bune parti dintr-o masina franceza, designul finut pentru o masina de oras.

Avantaje: pret redus, arata bine, design inteligent. O alegere foarte buna pentru un scop clar: deplasare de acasa la lucru si ocazional la magazin. Consum de 5%, revizii la 10000 km, costuri intretinere anuale : revizia 350 lei+2500 lei benzina (pt 10000 km)/an + consumabile si impozit 500 lei anual (stergator parbriz, anvelope, etc) in total cam 3350 Lei /an.

Costul pentru taxa de drum e similar pentru toate.

Pentru 5 ani 3350*5 = 16750 Lei, adica cam 3700 Eur. La care se adauga pretul de achizitie si eventuale mici reparatii dupa achizitie, rotunjim la 3000. (Masina din anunt e ok, verificata, stiu proprietarul daca vrea cineva sa o cumpere sa dea un semn).

Total 6700 EUR, cost 5 ani. Poate inca 300 pentru reparatii mai mari – hai 7000 EUR /5 ani. Pret revanzare 1000 EUR. Cost final 6000 EUR.

Contra: pentru oras nu prea are argumente contra. Pentru circulat in afara  4 sau 5 persoane e deja cu restrictii legate de bagaje si confort. Dar putem sa presupunem ca cei 10000 de km ii facem majoritatea in oras si doar ocazional in afara orasului.

Varianta 2. Dacia Sandero Stepway, 8 ani vechime, buget de achizitie 6-7000 EUR.

dacia sandero second hand

Luam aceleasi conditii de mai sus. Am ales ca varianta o Dacia, marca locala cu costuri mai reduse. Personal o vad mai bine decat un Logan dar e similar ca pret. Ce castiga prin manevrabilitate si design pierde ca spatiu. Ca masina de oras si partial de exterior e o alegere excelenta, mai ales daca mergi si pe un drum imperfect. Fiind mai ridicata decat Citroenul e o varianta buna. Inmatriculata, cu taxe platite are un cost destul de mare.

La Dacia, fie Logan sau Sandero, nu sunt probleme cativa ani, deci nu ar trebui sa fie probleme cu reparatiile. Impozitele si taxele sunt similare cu ale C1 -lui dar totusi un pic mai mari.

Avantajului unui Sandero e ca ai ocazia sa cumperi in teorie o masina mai noua, in practica esti fortat sa cumperi o masina mai noua. Consumul e in oras/mixt cam 6 l/100 km pentru ca e o masina mai grea decat C1, desi ambele au cam aceiasi CP.

Consum de 6-7%, revizii la 10000 km, costuri intretinere anuale : revizia 350 lei+3000 lei benzina (pt 10000 km)/an + consumabile si impozit 700 lei anual (impozit mai mare, anvelope mai mari, etc) in total cam 4050 Lei /an. Pentru 5 ani costul de intretinere, 4050*5= 20250 lei, adica cam 4500 EUR/5 ani.

La care se adauga costul de achizitie 6900 EUR  la care presupunem ca nu sunt necesare reparatii, total 11400 EUR (cost achizitie + costul de exploatare pe 5 ani). Pretul de revanzare dupa 5 ani, cam 2500 EUR. Total cheltuieli pentru 5 ani ar fi in total, presupunand ca se revinde masina dupa 5 ani, 8900 EUR.  

Pentru drumuri de tara, de mers la munte din cand in cand e o varianta perfecta! Daca o folosesti doar pentru mersul in oras sau pe autostrada poate ca poti gasi o alta varianta dat fiind spatiul redus si confortul, comparat cu costul total.

Varianta 3. VW Passat , 8 ani vechime, buget de achizitie 9000 EUR.

VW Passat second hand

A treia varianta presupune ca cei 10000 de km sa fie facuti mai mult in afara localitatii sau cel putin mixt. Cu un consum mixt de 8 l costul cu combustibilul e pe la 4500 Lei/an. Revizia (recent facuta la Passatul unui prieten) e 800 Lei. Cauciucuri, impozite, reparatii minore sunt 1000 lei anual.  (400 Lei/ anvelopa). Imediat dupa achizitie a mai fost necesar inca cca 1000 Eur reparatii, ceea ce a ridicat costul achizitiei.  In cei 5 ani ne putem astepta la cateva altele cum ar fi kitul de ambreiaj, distributie, etc. In total mai putem pune cel putin 5000 Lei/5 ani, adica inca 1000 Lei/an.

In total ne putem face un buget de 6300 lei/an (4500+1000+1000). In 5 ani, 32500 Lei adica in jur de 7000 EUR. In total cu costul de achizitie ajungem pe la 13600 EUR la care adaugam si reparatiile acelea de 1000 EUR imediat dupa achizitie, ajungem la 14600 EUR. Masina o putem vinde dupa 5 ani cu 4000 EUR cea ce duce bugetul final rotunjit la 10600 EUR. 

Pro, cea mai confortabil alegere, spatiu interior imens, consum si cheltuieli rezonabile fata de dimensiunile masinii.

Contra. Modelul e conceput pentru autostrada, ceea ce cam lipseste in Romania. Impreuna cu lipsa parcarilor in oras si drumurile de tara pe care ajungi imediat ce iesi din oras daca iesi de pe drumurile europene.. nu e masina perfecta pentru Romania. Decat daca faci calatorii lungi cu familia 🙂 .

Concluzia discutiei noastre a fost pentru un caz pentru masina mica de oras iar in alt caz pentru masina cea mai mare. Daca vreti puteti sa comentati,  care ar fi concluzia voastră ?  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *