Din nou despre autostrazile din Transilvania

autostrazi transilvaniaA reinceput din nou discutia despre autostrazi (link aici, aici, aici, etc)

Ce ar trebui sa inteleaga fiecare persoana e ca acum se stabilesc in linii mari unde vor merge cateva miliarde in anii urmatori. Strategiile UE, strategia de drumuri in Romania se fac totusi pe mai multi ani.

Care e locul orasului Targu Mures in strategia de dezvoltare a Romaniei in urmatoarea perioada?  Care e rolul fiecarui oras, unde vor fi zonele de investitii ? Inainte discutam ca Targu Mures o sa fie un nod in care se vor intersecta cateva autostrazi, acum apare Brasov ca nod de autostrazi. Ideea e ca al doilea nod de autostrazi va fi in Transilvania (primul Bucuresti).

Desenul cu autoastrazi care circula in zilele astea pare tot mai mult un desen fara sprijin in economia reala actuala dar cu ideea in minte ca daca se construiesc autostrazile vor veni si banii in zonele respective.

ROI din autostrazi

Ce alternativa economic viabila ar mai exista ?

Una din variante e sa luam in considerare ca o autostrada nu doar se construieste cu bani multi ci si se intretine cu bani multi. Are sens sa construiesti autostrazi pe o structura economica deja existenta, sa usurezi circulatia de oameni, marfuri intre cateva orase care deja comunica economic intre ele si sa maresti viteza de crestere a economiei. Economic are mai mult sens sa investesti intr-o zona deja viabila economic, pentru ca ai posibilitatea sa iti returneze mai repede investitia initiala si astfel sa ai bani sa reinvestesti repede in noi drumuri.

UE investeste banii ca mareasca viteza de circulatie, sa deschida un nou port de acces (Constanta). Apoi, traseul pe la Sibiu are sens, cu o autostrada vine o legatura cu Bucuresti/Sofia/Belgrad/porturile de la Mediterana+Marea Neagra. Ca minima investitie are sens o singura trecere peste munti pe valea Oltului. Se poate face in 3 ani.

autostrazile si regiunile economice ale romaniei

Corelat cu interesele UE, interesul Romaniei ar fi sa creasca circulatia de bani, marfuri, idei si oameni in zonele deja conturate.  In Romania zonele economice sunt destul de clar conturate in aglomerari clare. Notoriu, exact in aceleasi zone se plange toata lumea ca se conduce greu si sunt intarzieri mari. (plus traversarea muntilor)

Nimeni nu se plange ca se merge cu 30 km/ora de la Iasi spre Galati. Nu sunt necesare acum autostrazi peste tot in Romania.  Romania nu are o economie care sa isi permita autostrazi peste tot. Probabil ca isi permite in jur de 1500 km de autostrada si ar trebui sa aleaga bine unde le face. Solutia deja  implementata, cea cu sosele de centura (Cluj, Deva, Ploiesti) desi criticabila ar fi fost o varianta corecta daca ar fi implementata cu cap, gen construit sosele de centura pe un traseu complet, fara constructii langa soseaua de centura. La fel si cu satele din zona – pe traseul Targu Mures – Reghin, un pod + o soseaua care ocoleste Petelea a redus la jumatate timpul pentru a ajunge intre orase.

Sigur ca ar fi frumos sa mergi pe autostrada, dar nu ar fi viabil economic acum, nu sunt bani pentru constructie, nu ar fi bani pentru intretinere. Nu ar fi suficienti bani (marfuri, oameni) miscati intre orase. Dar ar fi intre Targu Mures si Cluj. Daca ar dura doar 40 minute transportul intre ele, cu o strategie comuna de transport aerian s-ar putea dezvolta toata zona centrala cu industrii complementare, cu forta de munca accesibila pe distante mai mari. La fel cum e in zona de langa Bucuresti, cu drumuri rapide, cu semiautostrazi e de notorietate ca poti sa locuiesti in Ploiesti si sa lucrezi in nordul Bucurestiului, mai degraba ajungi decat din unele cartiere din sudul Bucurestiului.

Viteza de circulatie

Cuvantul cheie e viteza medie de circulatie. Nu conteaza (doar) numarul de kilometri de autostrada. Intre Lugoj si Timisoara deja se merge cu 60-70 km in medie, sunt putine sate, cu sosele de centura de 20 km in total poti creste viteza la 80 km/ora. Nu are sens o autostrada paralela. Are sens centura Deva. Are sens centura Clujului. Are sens centura Ploiestiului. Are sens centura Brasovului si minunea de centura a Bucurestiului care nu e musai sa se faca labirint printre depozite, case si ce mai sunt acum pe centura, se poate muta cu 10 km mai departe prin camp si sa fie de 3 ori mai ieftina si mai repede de construit.

Are sens sa ai intrarea in tara de mare viteza pana in primul oras si de acolo sa imprastii traficul pe mai multe sosele nationale. (Russe- Bucuresti), (Debrecen-Oradea)

Are sens sa legi 2 orase mari gen Timisoara-Arad si sa construiesti proiecte de dezvoltare comune intre ele. Timisoara +Arad au un buget de cca 150-200 milioane EUR/an. Brasov-Bucuresti are sens. Nu pentru turisti ci pentru economie.

Care e strategia pentru Targu Mures?

Bagi bani de unde sti ca o sa iti vina bani. Ca sa ai mai multi bani in viitor sa investesti in zonele mai sarace. Altfel o sa ai autostrazi in camp pe care nu circula nimeni si care o sa se degadeze in cativa ani si o sa manance si mai mult din buget.

Pentru Targu Mures are sens o autostrada spre Cluj-Napoca si o autostrada spre Sibiu. Are sens o autostrada de la Sibiu peste munti spre sud.  Are sens un drum de (mai) mare viteza spre Piatra Neamt – Iasi, dar nu o autostrada.  Are sens E60 spre Brasov cu multe sosele de centura pe langa sate. Si da, Targu Mures e in centrul tarii, face parte din a doua zona de dezvoltare economica din Romania si are un potential de dezvoltare fantastic si toti agentii economici din zona ar trebui sa se implice in dezvoltarea lui pe termen lung.

Targu Mures e un oras care trebuie sa aiba cat mai repede o autostrada pana la Cluj Napoca si ar trebui sa inceapa sa aiba o strategie comuna cu Cluj Napoca, cred ca e mai bine decat una de concurenta. Si in loc de kilometri ar trebui sa masuram Romania in ore.

Appo, daca ajungeti pe la Targu Mures avem o oferta de cazare ca la manual!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Seo PackagesBlog Comment ServicesGov Backlinks